Welkom

Wat begon met 60 kinderen op een veranda groeit uit tot een school voor een hele gemeenschap in Zambia.

In november 2024 begon Martha met lesgeven aan kinderen die geen toegang hadden tot onderwijs. Inmiddels werken we stap voor stap aan de bouw van een school waar kinderen kunnen leren, groeien en hoop vinden voor hun toekomst.

Weer een stap dichter bij de opening van de school

De afgelopen tijd is er opnieuw veel gebeurd op het terrein van de school. Stap voor stap krijgt het project steeds meer vorm en dat bemoedigt ons enorm. We zijn dankbaar voor alles wat er al gebouwd mocht worden, maar ook voor de steun die de afgelopen maanden binnen is gekomen.

Tot onze dankbaarheid hebben we in de afgelopen periode behoorlijk wat fondsen ontvangen, zelfs meer dan we vooraf hadden durven verwachten. Dat geeft ons moed om verder te gaan en ook nieuwe noodzakelijke stappen te zetten richting de opening van de school.

Eén van die belangrijke stappen is het uitzetten van de toiletten voor de school. Misschien lijkt dat op het eerste gezicht vooral een praktische voorziening, maar voor de officiële opening is dit een essentieel onderdeel. Vanuit de overheid mag een school hier niet openen zonder goede sanitaire voorzieningen. Daarom willen we ook dit onderdeel nu verder oppakken.

Ons verlangen is om de school in januari volgend jaar te kunnen openen. In Zambia begint dan het nieuwe schooljaar, waardoor dit een heel mooi en logisch moment zou zijn om officieel van start te gaan. Er moet nog veel gebeuren, maar het is bijzonder om te zien dat de weg daar naartoe steeds duidelijker wordt.

Naast de toiletten kijken we ook al met een schuin oog naar de fundering voor het volgende klaslokaalblok. De eerste lokalen komen steeds dichterbij, en tegelijk groeit ook het verlangen om op termijn meer ruimte te kunnen bieden aan de kinderen in deze gemeenschap.

We bouwen verder in geloof, stap voor stap. Soms zijn nog niet alle middelen voor de volgende fase al volledig aanwezig, maar we zien telkens opnieuw dat God voorziet op het juiste moment. Dat maakt ons dankbaar, enthousiast en hoopvol voor wat komen gaat.

Dank aan iedereen die meeleeft, meebidt en meehelpt. Door jullie betrokkenheid kunnen we verder bouwen aan een plek waar kinderen goed en christelijk onderwijs mogen ontvangen.

De lessen gaan door


We zijn dankbaar dat de lessen voor de kinderen ook in deze periode door kunnen blijven gaan. Omdat Martha de komende tijd wat meer rust nodig heeft, hebben we gezocht naar iemand die kan helpen met lesgeven.

We zijn blij dat Mr. Mokonda nu weer bij ons aan de slag is gegaan. Hij heeft in het verleden al een aantal weken vrijwillig meegeholpen met lesgeven. Toen konden we hem helaas nog niets bieden, waardoor hij verder moest zoeken naar ander werk om inkomen te hebben.

Inmiddels kunnen we hem wel iets bieden, en daarom is hij teruggekomen om de kinderen les te geven. Daar zijn we erg dankbaar voor.

Voor nu helpt Mr. Mokonda ons de komende maanden, maar we hopen dat hij ook daarna betrokken kan blijven, totdat de school officieel open kan. Dan zouden we hem graag officieel in dienst nemen.

Voor ons is dit weer een mooie stap vooruit. De lessen kunnen doorgaan en de kinderen blijven onderwijs krijgen.

Het tweede termijn is begonnen

Het tweede termijn van dit schooljaar is inmiddels alweer een tijdje onderweg. Ook de lessen voor de kinderen uit de omgeving gaan gewoon door.

De opkomst wisselt soms per dag. Niet altijd zijn er evenveel kinderen aanwezig, maar we zijn dankbaar dat het onderwijs door kan blijven gaan. Juist in een gebied waar de afstand tot school voor veel kinderen een uitdaging is, blijft het belangrijk dat er dichtbij huis een plek is waar kinderen kunnen leren.

Stap voor stap mogen de kinderen groeien in lezen, schrijven, rekenen en andere basisvaardigheden. We hopen dat dit onderwijs hen niet alleen helpt voor nu, maar ook een betere basis geeft voor hun toekomst.

Nieuwe video: het verhaal achter Giving Hope

We hebben een mooie nieuwe video gemaakt waarin Martha vertelt hoe het onderwijs in onze gemeenschap is begonnen. Wat startte met lesgeven op onze veranda, is uitgegroeid tot een grotere visie: een school bouwen waar kinderen kwalitatief christelijk onderwijs kunnen ontvangen.

In de video vertelt Martha over de kinderen, de uitdagingen in de gemeenschap en waarom deze school zo hard nodig is. Ook laten we zien hoe de bouw inmiddels vordert en delen we iets van de bredere visie voor de toekomst.

We zijn dankbaar voor iedereen die tot nu toe heeft meegeleefd, gebeden en gegeven. Samen mogen we bouwen aan een plek van hoop, onderwijs en toekomst voor kinderen in Zambia.

Bekijk de video hieronder:

De bouw gaat weer verder

De afgelopen maanden lag het werk even stil. Dat had deels te maken met het regenseizoen, maar vooral ook met het registreren van de stichting hier in Zambia. Dat proces bleek behoorlijk intens: veel reizen naar de stad, veel papierwerk en geduld nodig om alles rond te krijgen.
Daarna volgde het openen van een bankrekening voor de foundation. Ook dat kostte tijd, maar inmiddels is alles geregeld. Daardoor kan de financiële ondersteuning vanuit Nederland nu goed op gang komen.
We zijn heel dankbaar dat we deze stap achter de rug hebben en nu weer verder kunnen bouwen aan de school. Stap voor stap zien we het project groeien! 🙏
Hieronder delen we een paar foto’s van de voortgang. Bedankt voor jullie betrokkenheid en steun!

Eerste termijn van 2026

Deze week bereikten we de laatste week van het eerste schoolterm van 2026. Vanmorgen maakten de kinderen hun wiskundetoets, waarin alle onderwerpen terugkwamen die ze dit trimester hebben geleerd.
Het was bijzonder bemoedigend om te zien hoe serieus ze werkten en hoe ze de vragen konden beantwoorden. Aan hun werk was duidelijk te merken dat ze veel hebben geleerd in de afgelopen maanden. Dat geeft ons een dankbaar en positief gevoel, en laat zien dat de leerdoelen van dit trimester grotendeels zijn behaald.
Mooi om te zien hoe de kinderen blijven groeien in hun ontwikkeling!

Verder met bouwen

Hoewel nog niet al het papierwerk is afgerond, zijn we toch verdergegaan met de bouw. Het is namelijk niet goed voor de bakstenen om te lang in de regen te liggen, en het regenseizoen begint steeds meer zijn intrede te doen. Daarom hebben we besloten om de bouw voort te zetten. Hieronder delen we enkele beelden van de voortgang en laten we zien hoe ver we inmiddels zijn.